SANAL PAVYONLAR: TANGO VE BIGO LIVE CANLI YAYIN UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Dr. SERRA SEZGİN

İçindekiler

Özet

Sosyal medya ve dijital platformlardaki gelişmelerin bir sonucu olarak ortaya çıkan ve yayıncılarla izleyicilerin sohbet odalarında etkileşime girdiği sosyal canlı yayın platformları, YouTube gibi video paylaşım platformlarında kullanıcıların istedikleri zaman izleyiciler tarafından tekrar tekrar izlenebilecek bir video yükledikleri video yayıncılığından farklılaşmaktadır (Scheibe & co. 2016: 7). Bu gelişmeyle birlikte YouTube veya Instagram gibi diğer platformlar da YouTube Live ve Instagram Live’da olduğu gibi canlı yayın hizmetleri sunmaya başlamıştır. Son yıllarda, sosyal canlı yayın hizmetlerine (SLSS) odaklanan çeşitli uygulamalar popüler hâle gelmiştir. Sosyal canlı yayın hizmetleri sunan bu platformlar, yayıncıların akıllı telefon veya bilgisayar gibi kendi cihazlarını kullanarak canlı video yayınlayabilmeleri ve izleyicileri tarafından bağış, hediye, beğeni veya abonelik gibi yollarla ödüllendirilmelerine olanak sağlamaktadır (Scheibe & co. 2016: 7). Bu yapı yayıncılara düzenli olarak para kazanma fırsatı sunmaktadır.

Bu rapordaki tartışma, Tango ve Bigo Live’daki yayıncıların bu uygulamaları kullanarak nasıl gelir elde ettikleri sorusu etrafında dönmektedir. Çalışmanın amacı, dijitalleşen eğlence pazarında uygulamaların sunduğu fırsatlar ve getirdiği kısıtlamalar çerçevesinde yayıncıların gelir elde etmek için kullandıkları stratejileri ortaya koymaktır. Raporda, her iki platformdaki canlı yayınlar Ekim 2022 ile Mart 2023 tarihleri arasında ücretsiz bir hesap kullanılarak sistematik bir şekilde takip edilmiştir. Bu süre zarfında platformların yapısı, yayıncılar arasındaki etkileşimler ve içerikler gözlemlendi. Gözlemlenen canlı yayınlar “yakınımdaki” ve “popüler” kategorileri altında yer alanlarla sınırlandırıldı. Bunu yaparken araştırma belirli bir bölgeye, Ankara/Türkiye’ye odaklanmış ve sadece Türkçe yayınlar takip edilmiştir. 

Rapor Bulguları

Gözlemler sonucunda şu bulgulara ulaşıldı:

  • Tango ve Bigo Live, dünya çapında milyonlarca kullanıcısı olan ve yayıncılara gelir elde etme fırsatı sunan popüler sosyal canlı yayın uygulamalarıdır. Bu uygulamalar, kullanıcıların arkadaşlarıyla veya tanımadıkları diğer kişilerle iletişim kurmasına ve etkileşimde bulunmasına olanak tanıyan sohbet, görüntülü sohbet ve arama gibi işlevlere sahiptir. Bununla birlikte, bireysel kullanıcı deneyimleri platformların farklı yönlerine ışık tutmaktadır. Eğlencenin dijitalleşmesine uygun olarak bu uygulamalar kullanıcıların/yayıncıların gelir elde etmesini sağlamaktadır. Bu ekonomik yapı içerisinde söz konusu uygulamalara ilişkin göze çarpan, erotik ve pornografik içeriğe dayalı eğlence kültürünün ve sektörünün yansımalarıdır. Bu bağlamda, bu makalede “sanal pavyon” olarak adlandırılan bu platformlarda kullanıcılar tarafından kullanılan pratikler, bir platform ile kullanıcıları arasındaki ilişkinin dönüşümüne dair fikir vermesi açısından incelenmeye değerdir.
  • Pavyon, Fransızca pavillon kelimesinden gelmektedir. Gecenin geç saatlerine kadar açık olan ve insanların dans etmek, müzik dinlemek ya da bir gösteri izlemek için gittikleri eğlence mekânlarını tanımlamaktadır (Satır, 2014: 224). Bu kulüplerde konsomatris olarak istihdam edilen kadınlar, tüm gece boyunca ya da belirli bir süre boyunca masalarında konuklara eşlik etmektedir. Her kadının düzenli müşterileri olabileceği gibi, talep yaratmak için belirli stratejiler de kullanabilirler (Satır, 2014: 235). Bununla birlikte, bu kadınlar konuklarla temaslarında cinsel çekiciliklerini kullansalar da sadece icracıdırlar, herhangi bir cinsel ilişkiye girmezler.
  • Tango ve Bigo Live’daki kullanıcılar, pavyonlarda çalışan konsomatrislerin de kullandığı stratejileri kullanmaktadır. Öyle ki, canlı yayın bir pavyon sahnesini andırmaktadır. Kadın yayıncılar dans ederek ve dekolte kıyafetler giyerek yeni katılımcıların izleme partisine katılmasını beklemektedir (Satır, 2014; 236). Yayıncılar bir pavyonda sahip olunan imkânlara ek olarak, sanal pavyonlarda performans sergilerken yüzlerini ve kimliklerini gizli tutma imkanına da sahiptir.
  • Kullanıcılar her canlı yayını ekranı aşağı kaydırarak izleyebilir, bir yayın hakkında yayıncının yanı sıra diğer katılımcıların da görebileceği şekilde yorum yapabilir. Etkileşimler arasında beğeni gönderme, abone olma gibi özellikler mevcut. Ve en önemlisi izleyiciler yayıncıya maddi değeri olan çeşitli ögeler gönderebilirler. Hayran grupları kademeli olarak oluşturulabilir ve bu sayede bir yayıncı ile takipçileri arasında daha özel bir etkileşim olabilir.
  • Pavyonlarda olduğu gibi sanal pavyonlarda da kâr veya gelir performansa ve sunulan hizmetlere bağlıdır. Performansı belirleyen unsurlar arasında kadınların fiziksel görünümleri, etkileşim yöntemleri (sohbet, dans vb.) ve sundukları hizmetler sayılabilir. Analiz edilen yayınlarda, yayıncıların kullanıcılarla çeşitli şekillerde etkileşime girdiği gözlemlenmiştir. Bazı yayıncılar dans ederken bazıları katılımcılarla sohbet etmektedir. Ayrıca, bazı yayıncılar diğer yayıncıların katılımıyla birbirlerine eşlik eden ve birbirlerini tamamlayan ortak videolar yayınlamaktadır.
  • Çoklu yayın kullanan kanalların bir kısmı erkekler tarafından kontrol edilirken başka yayınlarda kadınlar kendi aralarında yorumlara yanıt vermek, etkileşimi yönetmek veya izleyicilerden gelen hediyeleri teşvik etmek için hizmetler sunmak gibi görevleri paylaşırlar. Bu hizmetler arasında ilk sırada yer alan, özel bir sohbet odasında buluşmak ve değerli bir hediye gönderen kişiye özel, çoğunlukla pornografik içerik göndermektir. Bu içeriklerin WhatsApp ya da Telegram gibi başka bir uygulama üzerinden gönderilmesi, sanal pavyonlarda birden fazla platformun nasıl kullanıldığını gözler önüne seriyor. İçerikler ağırlıklı olarak erkek fantezilerine hitap edecek şekilde üretiliyor.
  • Tango ve Bigo Live, çıplaklık ve erotik içerikle ilgili kısıtlamalar da dahil olmak üzere belirli kurallara sahiptir. Bununla birlikte, bu kurallar birçok yayıncı tarafından ihlal edilmektedir. Bu kuralları ihlal etmenin yollarından biri, katılımcıları önceden kaydedilmiş içeriklerin paylaşıldığı diğer kanallara yönlendirmektir. Diğer birçok örnekte ise özel içerikler “premium” üyeler için üretilmekte, sundukları maddi faydaya bağlı olarak birden fazla üyelik kademesi bulunmaktadır. Bu durum, söz konusu yayınların sıkı bir şekilde denetlenmediğine işaret etmektedir. Bu zayıf kontrol mekanizmasının bir başka yönü de canlı yayınları kontrol eden ve yöneten erkeklerin olmasıdır. Bu erkekler pavyonda çalışan şef garsonların rolünü oynamaktadır.
  • Nihayetinde, sosyal canlı yayın platformları erotik içerik üretimine ve dolaylı olarak pornografik içeriklerin dağıtımına dayalı kazancın bir uzamı olarak karşımıza çıkar. Bu noktada, muhafazakâr bir eleştiriden sakınarak, söz konusu olgunun yaslandığı platform kapitalizmini ve işaret ettiği eşitsizlikleri tartışmak ile birlikte yapay zekâ teknolojisinin “akıl almaz” boyutlara geldiği günümüzde teknolojik ve toplumsal “gelişim” üzerine yeniden düşünmek de mümkün görünmektedir.

Giriş

Sosyal medyanın ve dijital platformların gelişmesiyle ortaya çıkan, kullanıcıların sohbet odaları aracılığıyla izleyicilerle buluştuğu ve canlı yayın gerçekleştirdiği sosyal medya platformları (sosyal canlı yayın akışı), kullanıcıların önceden oluşturarak yüklediği, izleyicilerin de herhangi bir zamanda ve yeniden izleyebildiği YouTube gibi video yayıncılığından farklıdır (Scheibe vd. 2016: 7). Nitekim artık YouTube, Instagram gibi birçok platform da YouTube Live ya da Instagram Canlı Yayın örneklerinde görebileceğimiz gibi canlı yayın akışına olanak tanımakta. Bunlar gibi sosyal canlı yayın hizmetlerine (social live streaming services-SLSS) yönelik ayrı uygulamalar da son yıllarda popülerleşti. Sosyal canlı yayın hizmetlerinin sağlayıcıları olarak bu platformlar, yayıncıların akıllı telefon ya da bilgisayar gibi kendi donanımlarını kullanarak gerçek zamanlı yayın yaptıkları ve izleyicilerin bağış, hediye, beğeni göndererek ya da abonelik aracılığıyla yayıncıyı ödüllendirdikleri bir mekanizmayı niteliyor (Scheibe vd. 2016: 7). Bu sayede canlı yayın yapan kullanıcılar para kazanabilmekte, düzenli gelir elde edebilmekteler.

Dünya genelinde 400 milyondan fazla kullanıcıya ulaşan Tango ve Bigo Live isimli sosyal canlı yayın uygulamalarını, yayıncılara para kazanma olanağı sunan popüler platformların güncel örnekleri olarak kabul edebiliriz. Genellikle sohbet, arama, görüntülü görüşme gibi özellikleri içeren video yayıncılık ve sosyal medya uygulamaları arasındaki bu platformlar, temel olarak kullanıcıların arkadaşlarıyla veya tanımadıkları kişilerle iletişim kurmalarına veya yayın yapmalarına olanak tanıyor. Söz konusu uygulamalar sohbet, oyun, müzik, dans veya güncel haberler gibi konularda yayın yapma imkânı sağlamasıyla popüler hâle gelmiştir. Ancak kullanıcıların/yayıncıların uygulamayı deneyimleme biçimleri çeşitlilik gösteriyor. Eğlencenin dijitalleşmesine de paralel olarak kullanıcıların/yayıncıların gelir sağlamasına imkân veren platformlardaki ekonomik yapılar ve yapılanmalar çerçevesinde, özellikle erotik ve pornografik içeriklere dayalı eğlence kültürünün ve sektörünün yansımaları dikkat çekici. Bu açıdan “sanal pavyon” olarak nitelenen uygulamalarda kullanıcı/yayıncı pratikleri bizlere platform ve kullanıcı arasındaki ilişkisellikteki dönüşüm hakkında ipuçları sunuyor. 

Bu araştırma da yayıncıların Tango ve Bigo Live uygulamalarında nasıl gelir elde ettiği sorusundan hareket etmekte. Raporun temel amacı, canlı yayın platformlarındaki yayıncıların ürettikleri içerikleri inceleyerek dijitalleşen eğlence anlayışına yakından bakmak ve platformun olanak ve sınırlılıkları çerçevesinde geliştirilen gelir sağlama stratejilerini açığa çıkarmak.

Yöntem

Bu raporda, canlı sohbet ve canlı akış tabanlı Tango ve Bigo Live uygulamalarının özellikleri analiz edilirken bu platformlarda içerik dengesini gerçek zamanlı olarak gözlemlemek üzere dijital etnografi (Hine, 2000) yöntemine başvuruldu. Platformlardaki gerçek zamanlı canlı yayın içerikleri, ücretsiz kullanıcı olarak sistematik biçimde Ekim 2022 ve Mart 2023 tarih aralığında altı ay süresince gözlemlendi. Bu süreçte platform işleyişi, kullanıcılar arasındaki etkileşim ve içerikler hakkında saha notları tutuldu. Dijital etnografi süresince coğrafi ve kültürel bağlamı ve yaygın, trend içerik akışını kavrayabilmek üzere uygulamalarda yalnızca canlı yayınlara ve özellikle “yakınımda” ve “popüler” kategorilerine odaklanıldı. Aynı zamanda kullanıcı yorumları ve uygulama marketlerindeki (App Store ve Google Play) ve websitelerindeki dokümanlar (bilgiler, rehberler, açıklamalar) da destekleyici materyaller olarak incelendi. 

Araştırmanın taşıdığı sınırlılıklar çerçevesinde öncelikle araştırmanın gerçekleştirildiği bölgeye (Ankara/Türkiye) bağlı olarak, karşılaşılan içeriklerin yoğunluğu ve çeşitliliğinin değişkenlik gösterebileceği akılda tutulmalıdır. Bu anlamda dil sınırlılığına da değinmek gerekir. Araştırma sırasında (coğrafi yakınlıktaki içeriklere odaklanılmasına rağmen) Arapça ve Slav dillerinde yayınlara da sıkça rastlanmış, fakat kapsam dışında tutulmuştur. Aynı zamanda araştırma bağlamına dayalı olarak belirli yayınlarda daha uzun süre gözlem yapılması, uygulamaların algoritmik beğeni çerçevesinde benzer içerikleri önermesine yol açabilmektedir. Dolayısıyla araştırma sonuçlarının coğrafi, kültürel ve metodolojik sınırlılıklar doğrultusunda farklılaşabileceği belirtilebilir. Buna karşın, dijital canlı yayın platformlarındaki ekonomik yapıyı ve eğlencenin dijital görünümlerindeki dönüşümü anlamak adına araştırma önemli içgörüleri ve bulguları yansıtmaktadır.

Tango ve Bigo Live

Sosyal canlı yayın platformlarının genel amaçlara hizmet edebileceği gibi spesifik temalara odaklandıklarını da görebiliriz (Scheibe vd. 2016:7). Örneğin, oyun yayıncılığı odağında canlı yayın platformu olarak Twitch öne çıkarken erotik canlı yayınlarda ise Tango ve Bigo Live uygulamaları dikkat çekmekte.

Tango, 2009 yılında Gary Fung tarafından kurulan ve şu anda Alibaba Group Holding Ltd. tarafından işletilen bir mobil mesajlaşma ve arama uygulaması. Uygulama, kullanıcıların arkadaşları ve ailesiyle ücretsiz olarak anında mesajlaşmasına, video ve sesli aramalar yapmasına, fotoğraf ve videolar paylaşmasına ve oyun oynamasına olanak tanıyor. Ayrıca, kullanıcılar Tango üzerinden müzik dinleme, haber okuma ve diğer içeriklere erişebilmekte. iOS, Android ve Windows Phone işletim sistemleri için ücretsiz olarak indirilebilen uygulama “dünya çapında 400 milyondan fazla insanı olan bir sosyal canlı topluluk uygulaması” olarak tanımlanmaktadır. Uygulama marketindeki tanıtımda şu ifadeler yer almakta: “Her dakika, binlerce insan yeni bağlantılar ve gerçek arkadaşlıklar kuruyor. Sosyal iletişimin yeni dalgasına katıl. Canlı yayın arkadaşlıkların kurulduğu yerdir.”

Görsel 1: App Store Tango uygulama tanıtım görselleri 

Tango, çevrimiçi arkadaşlar edinmenin yanı sıra görüntülü ve sesli sohbet, oyunlar ve mesajlaşma gibi özellikler sunan bir sohbet ve arkadaşlık uygulaması olarak 2009 yılında yola çıktı. 2018 itibariyle Tango Live olarak “canlı yayın aracılığıyla anın büyüsünü yakalamak üzere herkesi güçlendirme” mottosuyla öncü canlı video yayın platformları arasında yer aldı.

Bigo Live, Bigo Technology tarafından 2016 yılında kurulan canlı yayın ve etkileşimli bir sohbet uygulaması. 150’den fazla ülkede kullanılan Bigo Live, kullanıcıların canlı yayın yapmasına ve diğer kullanıcılarla sohbet etmelerine olanak tanıyor. Kullanıcılar ayrıca diğer kullanıcıların yayınlarını izleyebiliyor, yorum yapabiliyor ve hediyeler gönderebiliyor. Bigo Live, aynı zamanda oyun oynamaya, müzik paylaşmaya ve diğer eğlenceli içeriklere de erişim sunmakta: “Bigo Live, kullanıcıların hayattan anları göstermek, yeteneklerini sergilemek, gerçek zamanlı olarak etkileşime girip sanal hediyeler göndermek ve dünya çapındaki insanlarla eğlenceli canlı oturumların keyfini çıkarmak için yayın yaptıkları küresel bir canlı video sosyal platformudur.” Uygulama iOS, Android ve Windows Phone işletim sistemleri için mevcut ve ücretsiz olarak indirilebilir ancak, içeriklere erişmek veya özel yayınlar yapmak için ekstra ücretler talep edebiliyor. Uygulama marketinde ise uygulama şu şekilde tanıtılmakta: “BIGO LIVE canlı yayın yaparak sosyal ağını genişletebileceğin bir uygulamadır. Özel anlarını canlı kaydedebilir, arkadaşlarınla canlı sohbet edebilir, görüntülü arama yapabilir ve en yeni videoları izleyebilirsin.”

Görsel 2: Bigo Live App Store tanıtım görselleri

Kullanıcı deneyim tasarımında kullanılan unsurlar, uygulama içi satın alma politikaları ya da algoritma bakımından farklılıklar gösterse de her iki uygulama da sosyal canlı video yayıncılığını merkeze aldığı ve erotik yayınların yaygınlığı bakımından ortaklaştıkları için bu uygulamalar bu araştırmanın odağında yer alıyor.

Eğlencenin dijital hâli: Sanal pavyon

Dijital dönüşümle birlikte geleneksel eğlence biçimleri yerini dijital eğlenceye bırakmaya başladı. Artık sosyal medya, oyunlar, video platformları ve diğer dijital kanallar aracılığıyla yeni ve daha kişiselleştirilmiş eğlence biçimlerine yönelen bireyler, eğlenceyi istedikleri zaman ve istedikleri yerde bulabilmekte. Aynı zamanda etkileşimli hâle gelen dijital eğlence biçimleriyle insanlar arasındaki bağlantılanma biçimleri de çeşitlenmekte. Örneğin, canlı yayınlar aracılığıyla insanlar birbirleriyle etkileşimde bulunabilir, çevrimiçi oyunlar aracılığıyla arkadaşlarıyla birlikte oynayabilir ve sosyal medya aracılığıyla insanlarla bağlantı kurabilirler.

Diğer yandan eğlence endüstrisinde yeni fırsatların ortaya çıkmasıyla sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik gibi teknolojiler eğlence deneyimlerini daha da geliştirerek farklılaştırmakta. Dijital eğlence araçları, yeni iş modellerinin ortaya çıkmasına da yol açmakta. Örneğin, bağışlar veya reklamlar aracılığıyla para kazanan canlı yayın yapımcıları ve video içerik oluşturucuları, dijital eğlence endüstrisinde önemli bir rol oynuyor. Bu doğrultuda kişiselleştirilmiş, etkileşimli ve farklılaştırılmış bir eğlence deneyimi sunan platformlar arasında Tango ve Bigo Live gibi sosyal canlı yayın platformlarını da gösterebiliriz. Canlı video yayıncılığı izleyicilerin ilgisini canlı tutmak, bağış istemek, yakınlık kurmak, izleyicileri koordine etmek ve içeriği oluşturmak dahil olmak üzere dijital olarak dolayımlanmış bir pratiğe tekabül eder. 

Geleneksel eğlence kültürünün bir parçası olan pavyonlar ile Tango ve Bigo Live uygulamalarında dijital olarak dolayımlanmış benzer bir eğlence anlayışı dikkat çekmekte.

Pavyonlar, sınırlı bir kentsel mekâna bağlı yerel bir scene (kolektif olarak yürütülen canlı performansların merkezi) bağlamında öne çıkar (Satır, 2014: 37, 225). Tango ve Bigo Live uygulamaları da benzer şekilde dijital bir uzamda hem yerel hem de küresel bir scene olarak ele alınabilir. Bu platformlardaki bazı sosyal canlı yayın pratikleri de bu anlamda “sanal pavyon” nitelemesine işaret eder. Bu noktada aradaki benzerlikleri ortaya koymak ve bu platformları detaylandırmak adına performans, maddi gelir, katılım ve kurallar bağlamında bir inceleme yapabiliriz. 

PERFORMANS

Fransızca “pavillon” kelimesinden dilimize uyarlanan pavyon; geceleri geç saatlere kadar açık olan, dans etmek, müzik dinlemek ve gösteri izlemek için gidilen içkili eğlence yerlerine tekabül eder (Satır, 2014: 224). Pavyonlarda mekâna bağlı konsomatris olarak çalışan kadınların, müşterilerin masasına oturarak gece boyunca veya belirli bir saat aralığında, onlara eşlik etmesine ise konsomasyon hizmeti denir (Satır, 2014: 234). Pavyonlarda her kadının düzenli bir müşteri tabanı olabileceği gibi talep yaratmak üzere geliştirilen bazı stratejik davranışlardan da söz edilebilir (Satır, 2014: 235):

“Buna göre, kadın aktörler, tanıdıkları olmayan müşterilerin dikkatlerini iki yolla çekerler. Bunlardan en klâsiği, masa veya locaya gelerek doğrudan tanışma yöntemidir. Eğer kadınlar, müşteri tarafından beğenilirlerse davet alıp otururlar ve gecenin ilerleyen saatlerinde masa müşterileriyle oyuna kalkarlar. Diğer bir strateji ise, kendilerini göstermek için sahneye çıkıp oyun oynamaya başlamalarıdır. Müşteri bu yolla oynamak istediği kadını sahnede görerek seçmektedir. Yukarıda da değinildiği gibi, oyuncu kadınların görevi yalnızca sahneyle sınırlı değildir. Burada sergilediği performansı, masada konsomasyon hizmetiyle de tamamlamak zorundadır. Masada birlikte içilen her içki müşterinin hesabına yazılmaktadır.” (Satır, 2014: 235)

Müşterilerin dikkatini çekmek için konsomatrislerin uyguladığı stratejiler Tango ve Bigo Live platformlarında da açığa çıkıyor. Öyle ki, canlı yayın bu anlamda tam olarak dijital bir pavyon sahnesine tekabül ediyor. Dikkat çekici, dekolte kıyafetlerle pavyonlardakine benzer şekilde (Satır, 2014: 236) kadın yayıncılar, müzik eşliğinde dans ederek kullanıcıların yayına katılmalarını bekliyorlar. Ancak dijital dolayımlı bu sanal pavyonlarda anonimlik, yaratılan imajı da etkileyen önemli bir faktör. Bu platformlarda yayıncılar yüzlerini maskelerle kapatarak, çeşitli filtreler kullanarak ya da basitçe kadraja yüzlerini almayarak kimliklerini saklayabilme imkânına sahip.

Görsel 3: Bigo App Store Preview 

Heteroseksüel erkeklerin fantazilerini odağa alan bu canlı yayın kurgularında kimliğin gizlenebilmesi yayın yapan kadınlara görece güvenli bir uzam sağlarken, bedene ve bedensel performansa dayalı olan çevrimiçi popülerliği ve dolaylı olarak kârlılığı olumsuz etkileyebilmekte. Öyle ki yüzün görünmesi, yayıncılar tarafından güvenilir olduklarının ve içeriklerin otantikliğinin bir sağlaması olarak ifade ediliyor. Yayın yapılan mekânın da benzer şekilde ayırt edici ögeler barındırmadığı dikkat çekmekte. Yayıncıların çoğunun ortak noktası yayınların ev ortamında gerçekleşmesi ve yayıncıların profesyonel yayıncı koltuğu kullanmaları olarak gösterilebilir. 

Bu canlı yayın eğlencesinin kârlılığı, sanal hediyelere bağlı bir “hediye ekonomisi” kisvesi altında gizli (Zou, 2018). Sürekli bir sanal hediye akışı almak için yayıncı kadınlar, belirli rolleri ve imajları sergilemek üzere yönlendirilir, izleyicileri sürekli (maddi) destek sağlamaya ikna etmek için etkileşime girer (Wang, 2021: 2). Kullanıcı ekranı kaydırarak tüm yayınları görüntüleyebilir, dilediği yayında kalarak yayıncının ve diğer katılımcıların görebileceği yorumlar gönderebilir, beğeni veya takip etme imkânı bulabilir ve yayıncıya ücretli çeşitli item’lar göndererek bağış yapabilir. “Fan grubu” seçeneği ile hayran gruplarına katılabilir. Davetli kullanıcılar (birebir veya 8 kişiye kadar) özel sohbet odalarına katılabilir. “Çoklu konuk yayın” seçeneği ile birden fazla konuğun aynı yayında buluşması mümkündür. Yayıncı kabul ederse yayına görüntülü-sesli olarak katılım sağlayabilir veya özel sohbet odasında yayıncıyla birebir etkileşime geçebilir. Dolayısıyla kadınların imajının ve performansın benzerliği, pavyonlardaki içkinin yerini bu kez hediye ögelerinin (gift items) aldığı ve performansın sahneyle sınırlandırılmadığı görülür.

MADDİ GELİR

Pavyonlarda olduğu gibi bu platformlarda da kazanç ya da kâr, performansa ve sunulan hizmete bağlı. Bu noktada performansı belirleyen etmenler arasında kadın yayıncıların dış görünüşleri (imajları), kullanıcılarla etkileşime geçme biçimleri (sohbet, dans, vb.) ve sundukları hizmetler yer almakta. Bu bağlamda, incelenen yayınlarda yayıncıların kullanıcılar ile farklı biçimlerde etkileşime geçtikleri görülüyor. Kimi yayıncı dans ederek, kimi katılımcılarla sohbet ederek etkileşime geçerken iki veya daha fazla yayıncının çoklu yayın seçeneği ile ortak, tamamlayıcı bir yayın gerçekleştirdikleri görülebilmekte.

Çoklu yayın özelliği iki temel bulguya işaret ediyor. İlki, tıpkı geleneksel pavyonlardaki kadınlardan sorumlu şef garsonlar veya menajerler (Satır, 2014: 235-236) gibi çoklu yayınlarda da kadınların yayın akışını, yayın süresini, sınırlılıkları ve topluluk iletişimini (yorumlar, satın almalar, vb.) yöneten erkeklerin olduğunun görülmesi; ikincisi ise kadınların canlı yayın sürecinde gerçekleştirdikleri iş bölümü olarak ele alınabilir. Başka bir deyişle birden fazla yayıncının performansa dayalı iş yükünü bölüşerek kazancı karşılıklı artırma olanağından bahsedilebilir. Örneğin, üç-dört kadının gerçekleştirdiği çoklu canlı yayınlarda, bir yayıncı yorumları takip edip yorumlar ve diğer etkileşimleri yönetirken diğeri dans ederek katılımcıların ilgisini canlı tutmaya odaklanabilir, bir diğer yayıncı ise katılımcıların satın alma davranışını motive edecek hizmetleri gündemde tutabilir.

Sunulan söz konusu hizmetler arasında ise, özel sohbet odasına geçmek ve pornografik içerikler göndermek öne çıkıyor. Yapılan gözlemler doğrultusunda, canlı yayınlarda kadın yayıncıların hediyeler karşılığında özel odaya geçilmesinin yanı sıra pornografik içerikli videoların gönderilmesini vadettikleri görülmüştür. Belirlenen görece değerli hediyeleri gönderen izleyicilerin numaraları özel mesaj yoluyla alınmakta ve kendilerine WhatsApp üzerinden önceden kaydedilmiş video içerikler gönderilmekte. Bigo Live’de bir yayıncı telefon numarası paylaşmak için platformlararası bu geçişken kullanım pratiğini şu ifadelerle ortaya koymuş: “Lezbiyen var, video paketim var, ekran görüntüsü alın Whatsapp’tan yazın, sonra numara sormayın, şimdi gösteriyorum ekran görüntüsü alın.” Başka bir yayıncı ise “Whatsapp ya da Telegram’dan 10 dakika şov 200’e (…) yapıyorum” ifadesiyle kullanılan diğer platformlar hakkında ipuçları vermekte.

Araştırma süresince bu alışverişe dahil olunmadı ya da özel odalara girilmedi. Ancak yayıncılar yayın sırasında bahsi geçen içeriklere ve/veya özel sohbet odasında izleyicileri nelerin beklediğine dair detaylı bilgi verdiler. Tango yayınlarından not edilen örnekler arasında yayıncıların zaman zaman İngilizce olarak da tekrarladıkları şu ifadeleri gösterilebilir: “Iban ile birebir 200tl,” “İnci atanlara oyuncaklı video, hızlı hızlı,” “Son bir buçuk dakika, gül atan özele geliyor,” “İnci at partnerli videoyu kap,” “Şampanyaya türbanlı video atıyorum,” “Aslan kafasıyla partnerli birebire geçiyorum beyler.” Ekran kaydırılarak hızla aralarında geçiş yapılabilen yayıncıların bu ifadeleri ve tonlamaları tıpkı bir pazar yerindeki atmosferi ve buradaki satıcıların müşterilerin ilgisini çekmek ya da ürünlerinin değerini vurgulamak adına kurdukları promosyonel cümleleri andırıyor.

Söz konusu vaatlerin doğru olup olmadığına (içeriklerin gerçekten gönderilmesi) ilişkin izleyicilerin yayın sırasında yaptıkları yorumlar aracılığıyla kanaat getirilebilir. Örneğin, yayınlar sırasında bazı kullanıcılar vadedilen içeriklerin daha evvel kendilerine ulaştırıldığını ve bu içerikler hakkındaki yorumlarını ifade etmekteler. Bu sayede diğer izleyiciler de yayıncının, vadettiği alışveriş konusundaki güvenilirliklerini değerlendirebilir.

Bunun haricinde yayıncılar şarkı, dans, hareketler ve konuşmaların yanı sıra “PK” (player killing) ya da “Battle” adı verilen yarışlarla bir bakıma cinsel oyunlar yoluyla müşterileri cinsel olarak heyecanlandırabilirler (Wang, 2021:2). Canlı yayıncılar PK ya da yarışlar ile bir meydan okuma başlatabilir veya canlı yayın sırasında birbirleriyle rekabet edebilir. Meydan okuma kabul edilirse, iki canlı yayıncı yarış için aynı canlı yayın odasına çekilecektir. Kural olarak, iki canlı yayıncı, bu meydan okuma kapsamında ne yapmak istediklerini ve kaybeden için nihai cezayı tartışır. Her yarış için sınırlı bir süre belirlenmektedir ve yarışlar belirli rauntlardan oluşmaktadır. Yarış süresince izleyicilerin daha fazla hediye gönderdiği yayıncı oyunu kazanırken kaybeden, kazananın belirlediği cezaları yerine getirmek zorundadır (Wang, 2021:2). En değerli hediyeyi atan izleyiciler tarafından da belirlenebilen bu cezalar bir şey yemek, içmek olabileceği gibi bir kılığa girmek ile birlikte vücuda çizilen şekiller, yazılan yazılar ya da erotik edimleri içeren “bir eğlence biçimi olarak canlı yayında aşağılama” (live-streamed humiliation) kapsamında değerlendirilebilir (Wang, 2021: 3). 

KATILIM

Performansa olan ilginin azalması, hediyelerin azalması veya desteğin kesilmesi riskine karşı yayıncı kadınların takipçi sadakatini koruması önem taşımakta. Kullanıcıların hayranlara ya da sıkı takipçilere dönüşmeleri için yayıncıların ilgiyi ve dikkati koruması gerek. Kullanıcıların katılım biçimleri bu anlamda çeşitlilik gösteriyor. Pavyonlarda, klasik pavyon anlayışını sürdüren ve masaya konsomasyon hizmeti almak suretiyle mekânla ilişki kuran alıcı profilinin yanı sıra yalnızca müzik dinlemeye gelen, yalnızca kadınlarla oynamak ya da yalnızca oyuncu kadınları sahnede seyretme yöneliminde olan müşteri profillerinden de söz edilebilir (Satır, 2014: 242). Sanal pavyonlarda da katılım çeşitliliği benzerlik gösteriyor. Kullanıcı etkileşime girmemeyi de tercih edebilir. Kimisi yayıncıdan performansına yönelik taleplerde bulunabilir, kiminin de düzenli olarak değerli hediyeler gönderen kullanıcılar olduğu görülebilir.

Platformlarda kullanıcılar yayıncıların hesabına abone olabilir. Örneğin Tango’da her bir aktif abone başına aylık olarak elmas kazanılmakta. Abonelik, özel içeriğe erişim gibi faydaları da beraberinde getirmekte. İzleyicilerin abone olmaları, özel içeriklerin paylaşılabilmesi ve yayıncının sabit bir gelir elde edebilmesi için önem taşır. Sabit fiyatlı jeton aboneliği için Tango’da üç farklı hayran (fan) seviyesi bulunmakta:

  • Fan, ayda 3 özel gönderiye erişim açabilir – 499 jeton maliyeti, 349 elmas alınır.
  • Süper hayran, hesapta mevcut olan tüm özel gönderileri görebilir – 999 jeton maliyeti, 699 elmas alınır.
  • Özel hayran, tüm özel gönderileri görebilir ve premium yayınları ücret ödemeden ziyaret edebilir – 4.999 jeton maliyeti, 3.499 elmas alınır.

Sabit fiyatlar, yayıncıların en az bir abonesi olduğu takdirde tercihe göre daha yüksek veya daha düşük bir maliyet olarak ayarlanabilir:

Görsel 4: Tango abonelik maliyet ayarları

Yayıncıların mesajları, resimleri veya videoları yayıncıların profillerinde abonelere özel olarak (subscribers only) ayarlanabilir:

Görsel 5: Tango abonelik içerik ayarları

CANLI YAYIN KURALLARI

Platformlar, sundukları kullanıcı deneyiminin imkân ve sınırlılıkları çerçevesinde düzenleyici, kurucu ve denetleyici mekanizmalar olarak işler. Platformda odağında cinsellik bulunan yayınlar için kaçınılması gerektiği konusunda ortaklaşılan yayın kuralları şöyle özetlenebilir:

  • Çıplaklık, iç çamaşırının görünmesi veya kıyafet olmayan havlu, örtü vb. nesneler ile vücudun örtülmesi,
  • Cinsel organların, meme ucunun vb. görünmesi,
  • Yayın sırasında duş almak banyo yapmak,
  • Cinsel birliktelik, mastürbasyon, seks pozisyonları ya da seks hareketleri sergilemek veya taklit etmek, cinsel sesler çıkarmak,
  • Mahrem yerlerin kameraya fazla yaklaştırılması (kıyafetle bile olsa),
  • Yayın sırasında yalnızca bacak veya ayakların gösterilmesi,
  • Seks oyuncaklarının kullanılması ve gösterilmesi,
  • Diğer kullanıcılara yönelik tehdit, şiddet, ırkçılık, ayrımcılık içeren söylemler,
  • Uzun süre herhangi bir aktivite olmadan anlamsız ya da pasif canlı yayın yapmak,
  • Yayınların şantaj, satış veya başka websitelerinde dağıtmak amacıyla kaydedilmesi,
  • Profil sayfasında ya da fotoğraflarda ödeme bilgisi ya da telefon numarasına yer vermek,
  • Önceden kaydedilmiş medya içeriklerinin yayınlanması.

Her iki platformda da belirtilen bu ve benzeri kuralların dışına çıkmak, içeriğin silinmesiyle, hesabın dondurulması veya farklı kısıtlamalarla sonuçlanabilmekte. Ancak, araştırma süresince, yukarıdaki kuralların neredeyse tamamının ihlal edildiği gözlemlendi. Dolayısıyla platformların canlı yayın içerikleri üzerindeki denetim ve gözetim mekanizmalarının güçlü olmadığı ortaya çıkmakta.

Denetim mekanizmalarına ilişkin diğer bir bulgu, çoklu yayınlardaki erkek öznelere ilişkin. Tıpkı pavyonlardaki şef garsonlar ya da menajerler gibi yayınlarda da denetleyici, düzenleyici erkek yayıncılar olduğu görülüyor. İçerik üzerindeki kontrolden meydan okumalar ya da yarışların yönetimine kadar farklı edimlerle katılım gösteren erkek öznelerin de kimi zaman yüzlerini göstermeyi tercih etmedikleri gözlemlendi.

Denetim bağlamında içerik moderasyonu da önemli bir mekanizmayı temsil ediyor. İçerik moderasyonu, ideal olarak, kullanıcıların içerik kaldırma ve hesap askıya alma ile ilgili tutarsızlıkları ve haksız muameleyi dile getirmelerine olanak sağlayan, aynı zamanda moderatörlerin ve kullanıcıların taciz edici ve zararlı içerikle karşılaşma ihtimallerini en aza indirmeye yarayan otomatik ve katmanlı yönetişim sistemlerine işaret etmelidir (Thach, vd. 2022: 16). Tango ve Bigo Live’da kullanıcılar canlı yayınlara ilk katıldıklarında ekranda içerik moderasyonuna yönelik uyarılar yer almakta:

Görsel 6: Tango ve Bigo Live içerik moderasyonu

Uyarılara karşın ekranda izin verilmeyen ifadeler ve içeriğe yönelik mesajlar görülmekte. Böylesi durumlarda yayıncıların söz konusu izleyiciyi yayından çıkardıkları ve engelledikleri gözlemlendi. 

 

Sonuç

Tango ve Bigo Live gibi canlı yayın platformlarındaki yayıncıların ürettikleri içerikler oyun, müzik, sohbet ve cinsellik odağında çeşitlilik göstermekte. Bu çalışmada kadın yayıncıların cinselliği odağa alan canlı yayın içerik pratiklerine ve bunun bir gelir modeline evrilmesine yönelik bir inceleme yapıldı. Yayıncı, izler kitle ve uygulama arasında anlık ve çoklu iletişimi mümkün kılan bu platformlardaki sahne ve performans olgusunun dijital olarak dolayımlanmış bir pavyon olduğu ve pavyon kültürüyle özdeşleştiği ortaya çıktı. Benzer şekilde, sanal hediyelerin paraya dönüştürülmesiyle gelir elde etmek adına izleyicilerin/katılımcıların ilgisinin sürekli canlı tutulması gerektiği gözlemlendi. Bunun için yayıncıların çoklu yayın, yarış, video içerik paylaşımı ve abonelik gibi satış stratejilerine başvurdukları da gözlemlendi.

Platformların canlı yayınlar için koyduğu kuralların sistematik biçimde ihlal edilmesi ise platformların denetleyici rolünün ve içerik moderasyonunun sınırlılığını vurgularken bu noktada moderatörlüğü üstlenen erkek ortak yayıncıların devreye girdiği görüldü. Platformların gelir modellerine ilişkin kurgularına, yayıncıların canlı yayın kurallarını pornografik içerikleri WhatsApp, Telegram gibi farklı platformlar aracılığıyla çiğneyerek müdahalede bulundukları anlaşıldı. 

Sosyal canlı yayın platformları sosyal medyanın bir yinelemesi olarak sunulurken, kadın bedeninin estetik sunumuna, ekonomik yapıya, platform inşasına ve dijital emeğin doğasına erotik bir vurgu söz konusu (Shimshak, 2020: 1). Bu, bir bakıma canlı yayınların ortaya çıkışından önceki seks kamerası (sex-cam) platformlarında görülen yapıyla paralellik gösterirken kadınların nesneleştirilmesine ve stereotipleştirmeye ilişkin pekiştirici sonuçlar doğurabilmekte (Shimshak, 2020: 1).

Nihayetinde, sosyal canlı yayın platformları erotik içerik üretimine ve dolaylı olarak pornografik içeriklerin dağıtımına dayalı kazancın bir uzamı olarak karşımıza çıkıyor. Bu noktada, muhafazakâr bir eleştiriden sakınarak, söz konusu olgunun yaslandığı platform kapitalizmini ve işaret ettiği eşitsizlikleri tartışmak ile birlikte yapay zekâ teknolojisinin “akıl almaz” boyutlara geldiği günümüzde teknolojik ve toplumsal “gelişim” üzerine yeniden düşünmek de mümkün görünüyor.

Referanslar

Hine, C. (2000). Virtual Ethnography. London; Thousand Oaks, CA: SAGE.

Satır, Ö.C. (2014). Yeni Ankaralı Müzik Anlayışı ve Eğlence Pratiklerinin Dönüşümü [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzikoloji ve Müzik Teorisi Anabilim Dalı.

Scheibe, K., Fietkiewicz, K. J. & Stock, W. G. (2016). “Information Behavior on Social Live Streaming Services”, Journal of Information Science Theory and Practice 4(2): 6-20 DOI: 10.1633/JISTaP.2016.4.2.1

Shimshak, A.K. (2020). “Livestreaming: The mainstreaming of the commodified body and sexual labor in Thailand”, Asian Journal of Women’s Studies, 26(3), 347-364, DOI: 10.1080/12259276.2020.1818929

Thach, H., Mayworm, S., Delmonaco, D. & Haimson, O. (2022). “(In)visible moderation: A digital ethnography of marginalized users and content moderation on Twitch and Reddit”, New Media & Society (1)22, DOI: 10.1177/14614448221109804 

Wang, Y. (2021). “Playing live-streaming ‘love games’: mediated intimacy and desperational labour in digital China”, Journal of Gender Studies, DOI: 10.1080/09589236.2021.1929100 

Zou, S. (2018). “Producing value out of the invaluable: A critical/cultural perspective on the live streaming industry in China”, Triple C: Communication, Capitalism & Critique. Open Access Journal for a Global Sustainable Information Society, 16(2), 805–819.

Araştırmacı Hakkında

Dr. Serra Sezgin

Araştırmacı

Dr. Serra Sezgin, 2020 yılından bu yana Ankara Bilim Üniversitesi Yeni Medya ve İletişim Bölümü öğretim üyesi ve bölüm başkanı olarak görev yapmaktadır. Hacettepe Üniversitesi İletişim Bilimleri Yüksek Lisans Programından mezun olmuş (2013), Ankara Üniversitesi Gazetecilik Bölümünde doktora derecesini tamamlamıştır (2019). Doktora tezi, Dijital Oyun Ekosistemi: Yaratıcı Endüstri ve Emek başlığıyla e-kitap olarak yayınlamıştır (Alternatif Bilişim Derneği, 2020). Yeni medya, yaratıcı endüstriler, emek ve oyun çalışmaları alanlarında akademik araştırmaları ve yayınları bulunmaktadır.